dinsdag 4 mei 2010

Nepal...


Hier ben ik weer, de spullen zijn uitgepakt en gereorganiseerd. Ik had voornamelijk spullen voor Tibet bij me en dus een en ander in een van mijn plunjebalen gestopt die we hier in Hotel Ganesh Himal kunnen achterlaten.Wordt dus netjes voor gezorgd als wij aan het fietsen zijn...We gaan nog plannen maken waar we precies heen willen. VanuitKathmandu naar Delhi fietsen hebben we inmiddels uit het hoofd gezet, het is gewoon te warm en te vochtig. In plaats daarvan wilden we eens onderzoeken of we naar Sikkem kunnen, een meerdaagse tour die erg mooi schijnt te zijn.Hier in het hotel komen we allerlei nationaliteiten tegen, een Keniaan, Nieuw Zeelanders, Australiers, Amerikanen en Engelsen.Van iedereen horen we dat Tibet " out of bounds" is en dat je er alleen georganiseerd door kan, dit houdt in: Strakke regie van de gele mannetjes en geen enkel contact met de bevolking. Bovendien is de hele route inmiddels geasfalteerd, kunnen ze sneller met troepen bij de buitengrenzen komen. De nomaden zijn netjes in Compounds opgesloten en op deze manierhebben de gele mannetjes vrij spel in Tibet. Alle banen in het tourisme zijn van de Tibetanen afgenomen en in handen van andermaal die gele mannetjes.De teleurstelling van het missen van het "hoogst haalbare" beperkt zich nu nog tot een verwijzing naar de fietshoogte.Geen van ons had zin om volgens een strak schema over de hoogvlakte gejaagd te worden, zonder tjd om eens om je heen te kijken en contact met de bevolking te hebben.Ook het censuurvrije internetten is een verademing...

4 opmerkingen:

  1. Hoi lieverd,
    Fijn dat je nu zelf je stukjes kan schrijven. Ik heb het graag gedaan hoor, maar het is voor jou veel leuker om het zelf te doen en de reacties te lezen. Daar doe je het toch ook voor.
    Ik hoop echt dat Nepal jullie een paar fantastische weken zal geven met veel moois!
    gr. aan Hans en Marcel
    Dikke xxxxx
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Zwa!
    Balen dat jullie niet de route kunnen rijden die jullie voor ogen hadden. Maar de vrijheid om zelf je route en tempo te bepalen is ook veel waard. Ik ben gisterenavond thuis gekomen na een waanzinnig leuk weekend Mardid en ga jouw nu dagelijks volgen via het web. Geniet er van en doe je maten de groeten van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geniet ervan ouwe en laat je laarzen heel.

    greetz,

    mike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans van Wurmond4 mei 2010 om 22:32

    Zo en nu volle kracht voorruit.
    Trappe, trappe trappe!

    Gr. Hans van Wurmond

    BeantwoordenVerwijderen