zondag 2 mei 2010

2 mei. geen Tibet!

Hoi allemaal,
Vandaag begint het avontuur pas echt! De Chinezen hebben ons gisteren verrast door te vertellen dat we niet eerder dan 7 mei af kunnen reizen naar Lhasa, een Permit voor maximaal 6 dagen kunnen krijgen en dat onze fietsen het vliegveld niet af mogen. We krijgen een gids (Chinese agent) mee die ons " begeleidt" en willen PRECIES weten wat we van plan zij. Hier gaan we natuurlijk niet mee accoord, we willen hier niet nog een week zitten en daarna nog in Lhasa acclimatiseren, zonder uberhaupt de reis te kunnen doen.
Gisteravond hebben we onder het genot van een biertje en tijdens het eten besloten om vandaag onze ticket voor Lhasa om te boeken naar Katmandu en van daaruit op de fiets ons plan te trekken. Voor ons alledrie is dit een "nieuw" avontuur en dat is dan wat mij betreft ook prima.
Natuurlijk had ik graag door Tibet gefietst, maar als het gepaard gaat met zulke problemen dan hoeft het voor mij ook niet. We hebben gewoon geen enkele mogelijkheid om de fietsen in Tibet te pakken te krijgen en er tussenuit te knijpen, nog afgezien van het feit dat de Chinezen hier niet blij mee zullen zijn.
Sprak net een NW-Zeelander bij de internetcomputer die vandaag wel afreist naar Tibet, hij bezoekt Everest basecamp maar heeft daarvoor een privetour moeten boeken die hem $700,-- kost en dat geeft weer hoe makkelijk de beslissing ineens is geworden.
Dat maakt het allemaal ineens wel weer interessant om te weten wat die gele mannetjes allemaal voor de Westerse ogen verborgen willen houden in Tibet.
Vandaag weer een hoop te regelen dus, maar daar is Hans heel erg goed in en ik leer zelf ook erg snel, haha.
In Kathmandu is er geen censuur meer en kan ik zelf verder met het blog.
Tot de volgende mail!!
gr. Jan

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dit zo ontzettend balen voor jullie!
    Jullie flexibilieteit wordt enorm op de proef gesteld! Ik hoop dat jullie er alle drie goed mee om kunnen gaan en er toch een fantastische reis laten worden. Wie weet wat voor moois het jullie brengt! Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
    Helene xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad zwaar k%#@t maar jullie laten je niet gek maken zeker! ook dit hoort denk ik bij het avontuur.
    suc6 mannen!

    BeantwoordenVerwijderen